skip to Main Content

Desso åbner op med gode råd til grøn omstilling

Tæppeproducenten Desso åbner op med gode råd til arbejdet med grøn omstilling

Desso giver i Erhvervsbladet CSR syv gode råd om sine erfaringer med bæredygtig produktion i forbindelse med omstillingen til en bæredygtig omstilling bl.a. ud fra erfaringerne fra Rethink Business projektet. Desso har siden 2008 være på vej mod en bæredygtig produktion i kampen mod af sende affald til forbrænding i stedet for at tænke i genanvendelse, cradle-to-cradle filosofi og cirkulær økonomi.

Michael Aastrup, der er Nordisk direktør hos Desso, lægger ikke skjul på, at det kan være noget af en opgave at omstille sin forretning til bæredygtig produktion:

Syv konkrete anbefalinger

’Når man sætter sig ned for at lave en plan for sin bæredygtige omstilling, kan det virke som en uoverskuelig opgave. Men kunsten er at fokusere på et afgrænset område til en start, har vi erfaret. På den måde kan I (virksomheder, red.) gøre jer nogle vigtige erfaringer, som I kan bruge når I ruller jeres grønne omstilling ud i resten af verden’, siger Michael Aastrup i artiklen.

Helt konkret giver Michael Aastrup syv konkrete anbefalinger, der spænder ganske bredt. Netop at starte med et stort produktsegment som Dessos tæppefliser (der ikke er et nicheprodukt!) og få kommunikeret visionen og det nye ud i hele virksomheden, så alle afdelinger involveret og tænker i samme retning, er vigtigt.

De fleste virksomheder vil opleve, at en sådan forandring kræver nogle valg og nye veje at gå, f.eks. vil man ligesom Desso opleve vigtigheden i at finde nye, visionære samarbejdspartnere, om det så måtte betyde, at nogle leverandører skiftes ud.

Også tålmodighed er en ting man bør acceptere, for innovation og bæredygtig forretningsudvikling tager tid, men kan til gengæld også give gode, uventede opdagelser. Virksomheden er ved grøn omstilling også med til at forandre andre virksomheder, samfundet og på et højere plan gøre verden og vores livsstil mere bæredygtig og miljøvenlig, så der er mange gevinster at hente.

Der kan på plussiden også være stor hjælp at hente til at rejse finansiering via fonde og puljer både regionalt, nationalt og i EU, og så er godt design stadig vigtigt at fokusere på – og ikke en modsætning til at arbejde bæredygtigt. Tværtimod er og bliver vigtigheden i designtænkning mere og mere integreret i nye, grønne forretningsmodeller.

Læs hele artiklen på CSR.dk ved at følge linket her

 

Back To Top