Nordisk Tang: Når bæredygtighed skal pakkes ind

I Nordisk Tang har man altid haft en drøm om at være så bæredygtige som overhovedet muligt. Det ligger i virksomhedens DNA. Hele idéen med at anvende tang som fødevare udspringer af et ønske om, at anvende de ressourcer og super foods som naturen giver os, fremfor at lade dem gå til spilde eller fremstille dem kunstigt. 

For virksomhedens ledelse og ansatte er det helt naturligt dagligt at kigge på, hvor drift og ressourceforbrug kan optimeres. Til gavn for miljøet, og ofte også til gavn for bundlinjen. Derfor har virksomheden også rigtig mange idéer til hvordan den kan blive grønnere, og det kan være vanskeligt at vælge imellem dem og samtidig bevare det strategiske overblik.

De første møder med konsulenterne i Rethink Business handlede derfor om at få afdækket nogle af idéerne, struktureret dem, og tilført ny viden. – Det viste sig snart, at mange af idéerne nemt kunne realiseres. Et hurtigt opkald til vores affaldsmand betød, at vi nu med fordel kan bruge tid på at sortere plast og pap. Før blev det bare afhentet i én container, siger Kristian Ottesen, der er direktør i Nordisk Tang.

Nordisk Tang havde i et stykke tid leget med tanken om at producere en nordisk Wakame-salat, og Rethink Business var en oplagt mulighed for at prøve idéen af og gøre den til en god forretning. Der er allerede efterspørgsel fra flere danske grossister og også udlandet hungrer efter tangsalaten – inden den endnu er helt salgsklar.

Og det er der gode grunde til.

– Wakame er den tangsalat, som mange af os kender fra sushirestauranterne. I dag kommer tangsalaten fra Japan, hvor tangen hertil ofte høstes i forurenede vande, og så kommer hele transporten af den til Danmark. Det tænkte vi, at vi kunne gøre bedre,” siger Kristian.

Nordisk Tang gik i gang med at udvikle og afprøve forskellige opskrifter, og fik imens også tænkt hele produktionsapparatet igennem, og testet genanvendelse af vand og restprodukter fra produktionen.

En hurtig formidling til en anden lokal virksomhed betød, at urterne til pestoen nu købes kun 40 km væk hos en socialøkonomisk producent. Nogle af urterne købes som restproduktion, og samtidig bruger urteproducenten Nordisk Tangs faciliteter til tørring af urterne, når disse alligevel ikke anvendes.

[…]

Search