skip to Main Content

Grøntsagsproducenten Brdr. Kjeldahl på Samsø er ved sin deltagelse i Region Midtjyllands projekt Rethink Business – Fokuseret Værdikædesamarbejde – blevet sporet ind på at udnytte de mange gode grøntsager, som sorteres fra allerede inden de når frem til butikkerne, til at producere nye værdifulde produkter. Det har åbnet op for nye forretningsmuligheder, som gradvis kan udvikle virksomheden til at være førende inden for fremtidens cirkulære grøntsagsproduktion.

Fra spild til solid forretning

Det danske marked for grøntsager til konsum er præget af høje krav til kvalitet og voldsom priskonkurrence fra. bl.a. Øst- og Sydeuropæiske producenter. For at være på markedet skal man med derfor både kunne levere grøntsager af meget høj kvalitet og kunne producere dem effektivt. Det har Brdr. Kjeldahl været i stand til gennem en årrække. Under det stærke Samsø-brand leverer de kvalitetsprodukter til deres hovedkunde Dansk Supermarked og har optimeret deres dyrkning, pakning og transport i en sådan grad, at de kan gøre det til konkurrencedygtige priser. Køber du en pose løg eller kartofler i Netto, kan du således være ret sikker på den, at det er Brdr. Kjeldahl, der har dyrket og pakket dem på Samsø.

Selvom de på denne måde befinder sig den absolutte superliga når det kommer til effektiv grøntsagsdyrkning, er der et betydeligt spild undervejs. Med det præcise krav der stilles til størrelse og udseende, vil både de grøntsager som er for store og for små skulle sorteres fra. Det samme gælder dem som er lidt skæve eller misfarvede. Dertil kommer en mindre del som er blevet beskadigede i processen eller er ramt af sygdom under dyrkningen. Det samlede spild udgør ca. 30 % af den mængde grøntsager, som høstes på marken.

Det gør ondt på en stolt grøntsagsproducent at se gode grøntsager gå til spilde eller blot blive til kompost. Brdr. Kjeldahls motivation for at gå ind i Rethink Business-projektet var derfor at se på, om ikke disse gode grøntsager kunne anvendes til andre produktioner, hvor størrelse og udseende ikke betyder noget, og samtidig se på om ikke det kunne åbne op for nogle nye markeder, som ikke er præget af så voldsom konkurrence som grøntsager til konsum. Det kan sikre en højere og mere stabil indtjening i virksomheden.

 

[…]

Back To Top