skip to Main Content

Forbrugerne tager lead på bæredygtige valg

‘Forbrugerne tager hovedrollen om bæredygtige valg, og virksomhederne har en kæmpe chance nu. Forbrugernes ambitionsniveau er en inspiration, men også en presbold til alle virksomheder og politikere’. Sådan lyder det i et debatindlæg fra Arla Danmarks landedirektør Jakob B. Knudsen.

Faktum er, at bæredygtighed er blevet mere end bare et slagord; det er en folkebevægelse, som ændrer spillepladen for både virksomheder og politikere.

Tendensen bekræftes i en ny undersøgelse, som Arla står bag. Den viser, at tre ud af fire danskere ønsker at leve bæredygtigt. De fleste af respondenterne mener endda, at det hverken er politikere eller virksomheder, der bærer det primære ansvar for at sikre, at det sker. Det er os selv som forbrugere, som er humlen til at fremme en bæredygtig forbrugeradfærd. Forbrugernes tilvalg og fravalg har altså stor indflydelse på, hvilke varer der står på butikkens hylder nu og fremover.

Men forbrugerne kan selvfølgelig ikke løfte opgaven alene. Virksomhederne har en kæmpe forpligtelse til at gøre det så let som muligt for forbrugerne at træffe bæredygtige valg. Arlas undersøgelse viser nemlig også, at hele 64 pct. af forbrugerne ikke ved, hvad de skal gøre i praksis for at vælge en bæredygtig livsstil til.

Læs hele artiklen fra Jyllands-Posten her

Back To Top