skip to Main Content

Sådan kan din virksomhed arbejde med cirkulær økonomi

Dette idékatalog indeholder nogle af de mest oplagte områder, en virksomhed kan arbejde med cirkulær økonomi og udvikle nye forretningsmodeller

Vær opmærksom på, at dette blot er et inspirationskatalog og ikke en udtømmende liste af muligheder.

design/pdf.png Download idékataloget som PDF

Analyse af indsatsområder

Et af de indledende skridt i virksomhedens arbejde med cirkulær økonomi bygger ofte på en analyse, der stiller skarpt på dens processer og produkter.

Fokus:

  • Analyse af produktionsprocessen. Fokus på produktionsspild og genanvendelse.
  • Analyse af et produkts livscyklus fra vugge til grav. Fokus på produktets udfordringer og udviklingsmuligheder.
  • Analyse af værdikæde. Hvor placerer virksomheden sig i forhold til underleverandører, kommune, samarbejdspartnere eller andre beslægtede virksomheder?

Affald og spild

En naturlig indgang til arbejdet med cirkulær økonomi er, at virksomheden sætter fokus på affalds- og spildstrømme i produktionen.

Fokus:

  • Optimering og opdeling af materialestrømme. Hvilke værdier findes i affaldet? Hvad kan/ bør udvindes?
  • Hvilket affald kan genanvendes af virksomheden selv, indgå som energikilde i virksomhedens produktionsanlæg eller sælges til andre virksomheder som råmateriale?
  • Bør virksomehdens overskudsaffald bruges som brændsel i produktionsanlæg m.m. Kan der være en rentabel model i at etablere et nyt anlæg, som kan håndtere affaldsmateriale og derved nedbringe virksomhedens energi- / produktionsomkostninger
  • Er der affald, som må betegnes som giftigt? Kan det behandles, så det kan skabe værdi for virksomheden selv eller andre?
  • Hvordan får virksomheden opdelt materialestrømmene og adskilt det ”rene” fra det ”urene” affald?

Produktdesign og livsscyklus

Det er som udgangspunkt oplagt, at virksomheden sætter fokus på sit produkt og dets livscyklus fra “vugge til grav” og kigger på design, materiale og sammensætning.

Fokus:

  • Hvad er produktets udfordringer det ud fra et cirkulært økonomisk synspunkt?
  • Er produktdesignet genbrugsvenligt? Nemt at ”skille ad” og opdele i forskellige affaldsmængder?
  • Hvad skal der til for at hele eller dele af produktet kan leve længere og genanvendes?
  • Hvordan kan ændre produktet, så det bliver lettere at håndtere og opdele i brugbare og ikke brugbare fraktioner, når det skal genanvendes.
  • Hvilken betydning kan ændring af designet få for produktets egenskab, brug, pris, markedsføring, fremstilling og placering i værdikæden?

Materialer

Virksomheder ser også fordele i at integrere affaldsmateriale eller produkter, som indeholder affaldsmaterialer, i produktionen.

Fokus:

  • Er det muligt, at affaldsmaterialer kan udgøre en større andel af råmaterialerne i produktionen. Kan man gå helt eller delvist over til at anvende genbrugsmaterialer?
  • Hvad kan fordele være ved at anvende nye materialer? Nye produktegenskaber, holdbarhed, anvendelighed, lavere pris, et renere produkt, genanvendelighed, branding eller lign.
  • Kan man udfase eller erstatte dele af produktet med genanvendelige alternativer?
  • Kan man forbedre produktet ved at bruge bæredygtige behandlinger, lakeringer, maling, coatings eller imprægneringer, som kan tilføre nye produktegenskaber?
  • Hvor skal/ kan de nye materialer komme fra?
  • Er de nye materialernes beskaffenhed eller kvalitet på nogen måde dokumenteret? Hvilken konsekvens kan det have for produktet?

Returordning / Take-back system

Virksomheder kan arbejde på at få hele eller dele af deres produkter tilbage i produktionscyklussen v.h.a. en returordning eller et take-back system. Der findes forskellige varianter afhængig af virksomhedens mål.

Fokus:

  • Pantløsning
  • Tilbagekøb
  • Indsamlingsordning
  • Service- eller løbende vedligeholdelsesaftale
  • Leasing

Samarbejde med virksomheder eller Kommune om nyttiggørelse af affald

En anden indgang er ofte, at virksomheden etablerer aftaler med andre lokale virksomheder, renovation eller kommune om at udveksling af affaldsmaterialer. Her kan findes flere modeller.

Fokus:

  • At en virksomhed udvikler en forretningsmodel, der bygger på eksempelvis nedbrydning, bearbejdning, forædling eller salg af genbrugsmaterialer
  • At virksomheden samarbejder med andre virksomheder, som producerer det affaldsstof, som den selv har brug for. Det er nemlig ikke altid, virksomhedens egen affaldsmængde er tilstrækkelig.

 

 

 

Back To Top